5 redenen waarom ik graag opnamen maak met deze microfoon — Pro Audio Files

Artikel Inhoud

Als iemand me een dollar zou betalen voor elk exemplaar van de woorden ‘studiolegende’ die ik in advertenties voor opnameapparatuur kon vinden, zou ik waarschijnlijk genoeg geld inzamelen om een ​​vintage Pultec EQ of Fairchild-compressor te kopen. Weet je… een echte studio legende.

Dus ja, er is een beetje een oogwenk geïmpliceerd als ik je nu vertel dat de Electro-Voice RE20 een echte studiolegende is. Maar ook, die woorden zijn waarschijnlijk een passende beschrijving van de microfoon. Wat nog belangrijker is, is dat, in tegenstelling tot sommige andere studiolegendes zoals de eerder genoemde Fairchild 670 – een antiek die je ongeveer net zoveel terugbrengt als een nieuwe Tesla – de RE20 een stuk studio-uitrusting is die je waarschijnlijk nu zou kunnen kopen.

Electro-Voice’s “Condenser Killer”

Electrovoice introduceerde de RE20 in 1969, met de bedoeling dat het een “condensor killer” zou zijn – een dynamische microfoon die de helderheid en details van een high-end condensator zou kunnen bieden, maar zonder de delicate constructie en het hoge prijskaartje. Ik zou niet precies zeggen dat het bezit van een RE20 de noodzaak van goede condensatormicrofoons tenietdoet (probeer eens een paar van die zware sukkels boven een drumstel te hangen), maar de RE20 is een onmisbaar onderdeel van mijn microfoonkastje. Ik ken geen serieuze platenspeler die hetzelfde niet zou zeggen.

De RE20 werd al snel een favoriet voor uitzendtoepassingen, en de kans is groot dat je beelden hebt gezien van radio- of podcasthosts die in RE20’s praten (of Shure SM7B’s, waar mijn collega Ian Vargo al over schreef). Maar de toepassingen zijn niet beperkt tot praatradio’s – de RE20 kan met vertrouwen worden gebruikt op een heel breed scala aan geluidsbronnen.

Waar het op neer komt is dat de RE20 een veelzijdig, duurzaam en kwalitatief hoogstaand studiowerkpaard is. Als je er een hebt, weet je dit al. Als je dat niet doet, sta ik op het punt om ervoor te zorgen dat je er een wilt. Klaar? Daar gaan we.

Wat maakt de RE20 zo speciaal?

Het eerste dat het vermelden waard is aan de RE20 is de frequentierespons. Hoewel niet zo “ruler flat” als bijvoorbeeld een U67, legt deze dynamische microfoon bijna het hele bereik van hoorbare geluid vrij gelijkmatig vast – helemaal tot 45 Hz. Dat is laag genoeg om bascabines en kickdrums met gemak aan te kunnen, terwijl het toch een sterke maar niet aanmatigende bovenkant biedt. Een goed woord om het geluid van een RE20 te omschrijven is ‘eerlijk’.

RE20 Frequentierespons

Wat de RE20 echter echt doet opvallen, is hoe betrouwbaar hij die vlakke respons biedt. De “Variable-D”-technologie die in de RE20 wordt gebruikt, maakt hem in principe immuun voor het basversterkende nabijheidseffect en off-axis kleuring. Dat betekent dat je het recht voor iemands lippen kunt houden en toch hun stem met nuance en duidelijkheid kunt vastleggen.

De kers op de taart van deze sonische ijscoupe is dat deze baby’s zijn moeilijk. Naast het gebruik van high-SPL-geluidsbronnen zoals een kampioen (hallo, drumkits en Marshall-stacks), is de RE20 de afstammeling van de EV 664, die de bijnaam de “Buchanan Hammer” kreeg. Hoe heeft de 664 die bijnaam verdiend, vraag je? Welnu, het werd vervaardigd in Buchanan, Michigan… en je zou het letterlijk kunnen gebruiken om een ​​spijker in een bord te slaan, het vervolgens in te pluggen en zonder problemen te beginnen met opnemen.

Ik zal hier een gênant verhaal uit mijn eigen leven als proof of concept aanbieden: de RE20 was een van de eerste serieuze studioapparatuur die ik ooit kocht, en op mijn eerste dag dat ik hem in mijn oude oefenruimte gebruikte, stond de RE20 stond, werd omgegooid en viel, gezicht eerst, in een sintelblok. Ja, ik ben niet trots om dat toe te geven, maar ik was jong en onervaren, oké? Wat nog belangrijker is, de microfoon werkte nog steeds prima na die herfst en heeft me sindsdien vele jaren goed gediend.

De moraal van dit verhaal is: of je nu op zoek bent naar een zeer dure hamer of een zeer betaalbare studio-werkpaardmicrofoon, de RE20 verdient het absoluut om op je shortlist te staan. Met een verkoopprijs van ongeveer $ 450 US, is de RE20 zeker een van de beste waar voor je geld in je studio.

Hier zijn een paar manieren waarop ik de mijne graag gebruik:

1. Kickdrum

Als ik een close-microfoon op een kickdrum plaats, wil ik vooral een paar dingen vastleggen: low-end “umph” en de klik van het beslag. De frequentierespons van de RE20, die poëtisch zou kunnen worden omschreven als “breed en vlak als een snelweg in Texas”, zorgt ervoor dat hij me zeker beide kan geven. Omdat het in principe geen last heeft van het nabijheidseffect, weet ik dat het geluid dat ik krijg gedetailleerd en bruikbaar zal zijn, nooit papperig of “wollig”.

Vergeleken met sommige modernere, speciaal gebouwde kickdrummicrofoons, zul je merken dat de RE20 iets meer middentonen heeft. Als je op zoek bent naar een meer ‘vintage’ drumgeluid, is dat middenbereik misschien precies wat je zoekt. Als je sfeer moderner is, vind je het misschien beter met een royale EQ-cut in het 300-500 Hz-bereik, misschien met een hogere aanwezigheid in het middenbereik. Het goede nieuws is dat deze microfoon EQ als een professional gebruikt, dus je kunt die middentonen met vertrouwen opscheppen.

Als je op zoek bent naar een echt raam-rammelend laag, koppel dan de RE20 met je favoriete grootmembraan FET-condensor of een sub-kickmicrofoon voor de beste resultaten.

2. Bas

Ik heb met opzet niet gespecificeerd of ik hier elektrische of contrabas bedoelde, omdat deze microfoon uitblinkt in het opnemen van beide. De RE20 is een natuurlijke “bassment”-bewoner, met een frequentierespons die zich uitstrekt tot 45 Hz – bijna precies de grondfrequentie van de lage E-snaar. Het begint een beetje ten noorden daarvan af te nemen, rond 70 Hz, maar dat soort zachte low-end roll-off is meestal precies wat we zoeken om bas goed in een mix te krijgen.

Avishai Cohen, bas-ripper

Avishai Cohen, basripper, rippen op bas voor een rippende basmicrofoon

Aarzel niet om er een tegen de grill van een bascabine te plaatsen. Het sterke middenbereik betekent dat je nog steeds veel van de frequentie-inhoud krijgt die een bas in een mix laat “zingen”.

Om rechtop te staan, probeer er een die recht naar de brug kijkt, zo dicht mogelijk geplaatst als je redelijkerwijs kunt krijgen als bloeden van andere instrumenten een probleem is. De RE20 geeft je het “zakelijke” deel van de rechtopstaande basklank – solide low-end met een goede aanwezigheid en helderheid – terwijl andere instrumenten die zich in de kamer zouden kunnen bevinden, worden afgewezen.

3. Dikke elektrische gitaren

Als ik eerlijk ben, is de RE20 zelden mijn eerste keuze voor het opnemen van elektrische gitaren, maar ik neem ook niet heel veel muziek op met zware gitaren. Dat gezegd hebbende, toen ik in het verleden een krachtige ritmegitaarklank nodig had, heeft deze microfoon prachtig geleverd. Als je elektrische gitaren opneemt die echt gewicht nodig hebben, is de RE20 absoluut het proberen waard.

ADVERTENTIE

Mijn go-to-plaatsing voor dit soort gitaargeluid zou precies op de grill van de cabine zijn, en ik zou wat EQing verwachten om de dingen precies goed te krijgen. De lage roll-off-schakelaar heeft een hoekfrequentie die iets te hoog is om hier nuttig te zijn (400 Hz), dus je zult waarschijnlijk een apart hoogdoorlaatfilter en wat midrange-sculptuur nodig hebben om de dingen precies goed te krijgen.

4. Scratch Vocals… of Final Vocals

Simpel gezegd, de RE20 is een geweldige zangmicrofoon. Eerlijk gezegd heb ik niet eens het gevoel dat ik die verklaring moet kwalificeren – maar kom op, wat voor soort liefhebber van kurksnuivende uitrusting zou ik zijn als ik niet meer zou zeggen?

Als je een vocale opname probeert op te nemen van een zanger in dezelfde kamer als de rest van de band, is deze microfoon een logische keuze. Zangers kunnen er helemaal bovenop komen zonder ongewenste kleuring te introduceren, wat betekent dat je een bruikbare vocale opname kunt vastleggen met minimale bloeding van andere instrumenten. De microfoon heeft een intern popfilter dat plosieven helpt voorkomen als je er dichtbij zingt, hoewel externe popfilters ook nog steeds vaak worden gebruikt.

Zelfs zonder de noodzaak om de bloeding in een live-opname te verminderen, is de RE20 een serieuze kanshebber voor het opnemen van een gepolijste zang in een meer gecontroleerde studio-omgeving. Het heeft niet de “instant magie” die felbegeerde buizencondensors kunnen hebben, dus wees voorbereid om wat high-end schittering naar voren te brengen met EQ. Die afrolschakelaar van 400 Hz komt ook echt van pas.

Wordt het een instant killer voor elke zanger? Nee. Maar ik ben altijd onder de indruk geweest van boetiekbuismicrofoons die 10 keer de prijs van een nieuwe RE20 kosten. Beluister het samen met je favoriete condensatoren wanneer je microfoons gebruikt voor een vocale sessie. Ik denk dat je zult ontdekken dat het vaker wint dan je denkt.

Tip: koppel met een microfoonactivator voor de beste resultaten

Een opmerkelijk nadeel van de RE20 is dat het een microfoon is die veel winst maakt. Hoewel de microfoon zelf brom-cancelling-functies heeft, hadden sommige toepassingen traditioneel een bijzonder schone voorversterker nodig om een ​​signaal te krijgen dat heet genoeg is om te gebruiken.

Gelukkig hebben we de afgelopen jaren een explosie van ‘mic-activators’ gezien. Ik gebruik een Cloudlifter, maar er zijn veel andere geweldige opties waarmee fantoomvoeding veilig kan worden gebruikt met dynamische en lintmicrofoons. Het verhoogt de totale kosten een beetje, maar het is de moeite waard om te investeren in een Cloudlifter of iets dergelijks wanneer u een RE20 aan uw microfoonverzameling toevoegt. Hetzelfde kan gezegd worden van de Shure SM7B, voor degenen die de score bijhouden.

Cloudlifter

Koop er een voordat je gaat…

Hoewel de RE20 vooral opvalt door de verhouding tussen “geweldige opnamen die je gaat maken” en “nachten dat je slapeloos raakt door je zorgen te maken over hoeveel je aan één microfoon hebt uitgegeven”, is het niet alleen een geweldige microfoon voor het geld. Het is een geweldige microfoon, punt uit. Natuurlijk zijn er haters, maar de meeste serieuze platenspelers zullen je vertellen dat een RE20 een solide investering is. Als je dat nog niet had gehoord, heb je dat nu wel.

Voordat je gaat winkelen, is het de moeite waard om erop te wijzen dat Electro-Voice het recept in de loop der jaren heeft aangepast om een ​​aantal vergelijkbare (maar niet identieke) microfoons te produceren, met name de RE27N/D en de RE320. De RE27N/D is voorzien van een neodymiummagneet voor een warmere output en een helderdere toon, naast meer roll-off-opties.

De RE320 is een goedkopere neef van de RE20 die beweert specifiek bedoeld te zijn voor muziekopnametoepassingen. Het beschikt over een extra EQ-curve die speciaal is afgestemd op kickdrums, wat aantrekkelijk kan zijn voor mensen die direct uit de doos een moderner geluid willen.

Danny Echevarria

Danny Echevarria is een producer en geluidstechnicus, geboren, getogen en gevestigd in Los Angeles. Wanneer hij zijn mixen niet aanscherpt of een viool zaagt op de honky tonk-podia van het grotere LA-gebied, jaagt hij de altijd ongrijpbare frisse berglucht na. Neem contact op met dandestiny.com.

creditSource link

We zullen blij zijn om uw mening te zien

Leave a reply

Flickradio.nl
Logo
Compare items
  • Total (0)
Compare
0
Shopping cart
CasinoHelfer.de hat die besten deutschen Casino-Rezensionen.