Artikel Inhoud
In mijn laatste artikel heb ik gekeken naar de geschiedenis en enkele van mijn favoriete toepassingen van plate reverb. Ik heb daar wat context gegeven voor reverb als een sonisch fenomeen – en als een studio-effect – dat is de moeite van het bekijken waard als je dat nog niet hebt gedaan.
In dit artikel ga ik kijken naar de oudere (en eigenzinnigere) neef van plate reverb, spring reverb. Beide ontstonden in het midden van de 20e eeuw als (relatief) compacte manieren om het soort reverb te reproduceren dat in de echte wereld te horen is, beide droegen uiteindelijk bij aan iets geheel nieuws aan de muziekproductie, en beide worden vandaag nog steeds gebruikt. Dat gezegd hebbende, spring reverb is zijn eigen beest, en hopelijk heb je aan het einde van dit artikel een idee van hoe het in je workflow kan passen.
Spring in actie
Spring reverb zoals we die kennen, verscheen voor het eerst in Hammond-orgels in de jaren 40. De oorsprong van spring reverb gaat echter nog verder terug. Het ontwerp is oorspronkelijk bedacht bij Bell Labs als een methode om de vertragingen die via telefoonlijnen worden gehoord, na te bootsen.
Het concept achter spring reverb is eenvoudig en verschilt niet veel van de manier waarop plate reverb functioneert. Geluid wordt toegevoerd aan een of meer lange metalen veren, meestal opgehangen in een metalen behuizing, die weerkaatsen op een manier die het soort reflecties nabootst dat we horen in weergalmende fysieke ruimtes.
Nou ja, in ieder geval. Spring reverbs werden opgenomen in Hammond-orgels om het geluid van een orgel in een kerk of een concertzaal na te bootsen – maar spring reverb heeft een onmiskenbare eigen toon. Als je het ooit hebt gehoord (je hebt het bijna zeker), zou je spring galm niet verwarren met de sfeer van een kathedraal.
Het geluid van de lente
Hoewel spring reverbs voor het eerst werden gehoord in een muzikale context in de jaren ’40, kwamen ze pas echt tot hun recht in Fender gitaarversterkers in de vroege jaren ’60. Fender produceerde ook spring reverbs als een op zichzelf staande “tank” die vooral populair werd bij surfgitaristen. Een klassiek voorbeeld van dat geluid hoor je in ‘Miserlou’ van Dick Dale. Luister naar de kenmerkende “splashiness” in de eerste gitaarnoten:
Spring Reverb vs Plate Reverb
Oppervlakkig gezien zijn er enkele duidelijke overeenkomsten tussen het geluid van de lente en plaatgalm. Beide zijn karakteristiek helder en metaalachtig en beide hebben vrij lange vervaltijden. De overeenkomsten houden daar echter een beetje op. Spring reverb is als de oudere broer of zus van plate reverb, maar iedereen gaat er altijd van uit dat de plate de oudere is omdat het zijn werk veel beter heeft.
Wat dacht je van een andere? Plate reverb is als een glas champagne, geserveerd door een ober die witte handschoenen draagt. Spring reverb is als het nemen van een slokje maneschijn uit een glazen pot in een steegje. Er zijn enkele inherente overeenkomsten (drank geserveerd in een soort glazen vat; hangend metalen ding dat natuurlijke galm imiteert), maar je zou waarschijnlijk niet de een voor de ander verwarren.
Anders gezegd: zowel plate- als springreverbs zijn helder, beide passen goed bij andere reverbs (kamer, hal, kamer, enz.) en beide hebben een dramatische, “vintage” klinkende toon. Maar waar platen weelderig en rijk klinken, zijn veren meestal dunner en, nou ja … veerkrachtig.
Voor- en nadelen van Spring Reverb
Op dit moment lijkt het misschien alsof ik niet van spring reverbs houd, maar dat kan niet verder van de waarheid zijn. Ik heb een op zichzelf staande Fender reverb tank in mijn studio naast me zitten terwijl ik dit artikel schrijf, en het wordt de hele tijd gebruikt.
De zaak voor spring reverbs begint met gemak. Toegegeven, een hardware spring-reverb is misschien niet zo handig als plug-in-reverbs die je in je DAW kunt oproepen. Maar in vergelijking met een kamer of plaat heeft een reverb-eenheid die u met één hand kunt dragen en op de vloer van uw auto kunt plaatsen, een duidelijke aantrekkingskracht. En als die reverb al in een gitaarversterker of een orgel was ingebouwd, nog beter.
Het feit dat er nog steeds versterkers worden gemaakt met ingebouwde veren, leidt tot een ander punt ten gunste van spring reverb: niets anders klinkt echt zoals het. Hun unieke toon geeft een soort tijdloze coolheid wanneer ze worden gecombineerd met het juiste instrument (twangy gitaren bijvoorbeeld, maar zoveel meer!). Het geluid van een veergalm is als staartvinnen op een Cadillac, als het vangen van de perfecte golf of als het opzetten van een zwarte Ray Ban-zonnebril… Je begrijpt het punt. Zeg wat je wilt over digitale convolutiegalm, maar de Notre Dame en de Taj Mahal hebben dat soort mojo niet.
Natuurlijk zijn de nadelen van spring reverb vrij duidelijk. De meeste (maar niet alle!) Spring-reverbs zullen gewoon niet geschikt zijn voor veel normaal gebruik van reverb. Spring reverb zal geen goede keuze zijn om een mix te “luchten”. Het zal niet dat “beetje extra” zijn om wat diepte aan een klassieke piano-opname toe te voegen. Het is waarschijnlijk een vreemde combinatie wanneer ‘subtiel’ deel uitmaakt van waar je voor gaat.
Ok, genoeg disclaimer. Hier zijn enkele favoriete manieren om spring reverb in een mix te gebruiken.
1. Klassieke elektrische gitaar
Deze eerste manier om spring reverb te gebruiken is het meest beproefd: als het definitieve ingrediënt in een flink aantal iconische gitaarklanken. Hoewel het lente-werkwoord meestal verwijst naar surfrock of country-picking uit de jaren 60, betekent de opname in gitaarversterkers in de afgelopen decennia dat het een cruciaal onderdeel is van allerlei soorten gitaargeluiden. Ja, dat omvat twangy Teles en jangly Jazzmasters, maar ook rokerige blueslicks, dikke rockgitaarleads … de lijst gaat maar door. Waar het op neerkomt: ongeacht het aantal snaren of het type pickups, of het nu gefret is of gespeeld met een slide, elektrische gitaar en spring reverb zijn een natuurlijke combinatie.
Een cruciaal aspect van al deze geluiden is dat de galm de neiging heeft om gehoord te worden via de versterker. Ja, er zijn manieren om spring reverb in de studio toe te voegen, en ja, er zijn redenen waarom je dat zou willen doen — maar dit soort gitaarklanken kan beter op de ouderwetse manier worden gekozen. En net als hun neef, plate reverb, spelen veren heel mooi met een natuurlijker klinkende sfeer, of dat nu in de doos wordt gedaan of door de microfoon een paar meter van de gitaarkast af te zetten. Als je gitaar DI opneemt, probeer dan een spring reverb-emulatie op te zetten voordat uw versterkersim in de signaalketen voor de meest authentieke resultaten.
2. Nagesynchroniseerde percussie
Spring reverbs waren standaard kit voor vintage dub reggae producties. Het werk van wijlen Lee “Scratch” Perry is een voorbeeld van deze esthetiek, en het percussie-intro van dit nummer van The Congos bevat een gezonde dosis lentegalm gecombineerd met tape-echo:
De galm en echo van de lente in deze opname zijn een natuurlijke aanvulling op de droge opnamen die hij maakte in Perry’s relatief kleine studio, Black Ark, die hij begin jaren zeventig in zijn achtertuin bouwde. Of het nu werd gemotiveerd door noodzaak of goddelijke leiding, Scratch’ meedogenloze experimenten hielpen bij het ontstaan van een muziekstijl die niet alleen voor reggae transformeerde, maar ook voor het gevoel van artisticiteit bij het produceren en mixen van zowat elk genre.
Spring reverb was een cruciaal onderdeel van niet alleen Perry’s geluid, maar ook van dubplaten uit deze periode en daarna. Als je droge drums hebt die moeten worden nagesynchroniseerd, probeer ze dan te drenken in je favoriete spring reverb. Houd voor de beste resultaten ook wat tape-echo bij de hand.
3. Spacey-synths
Spring reverb is niet de beste keuze om ‘realistische ruimte’ aan een opname toe te voegen, dat is waar. Maar soms is het doel minder ‘realistische ruimte’ en meer ruimte.
Vanaf zijn eerste verschijning in Hammond-orgels heeft spring reverb een blijvende vriendschap gehad met elektronische oscillatoren. Spring reverb bleef de best haalbare optie voor instrumenten met ingebouwde reverb totdat digitale technologie toegankelijker werd, en veel vintage synths (zoals de ARP 2600) hadden opmerkelijke spring reverbs die bijdroegen aan hun geluid.
Zelfs als je met software-instrumenten en effecten werkt, kan de helderheid van spring reverbs helpen om de aandacht te vestigen op een synth in een mix. En aangezien het geluid in kwestie meestal vrij onnatuurlijk is om mee te beginnen, is het zeker niet verplicht om het een “natuurlijk” klinkende ruimte te geven om in te leven.
ADVERTENTIE
Droge synths kunnen in sommige mixen sober of confronterend overkomen. Spring reverb is een geweldige keuze wanneer synths een vleugje verzachting nodig hebben zonder hun onderscheidendheid te verliezen.
4. Zang met karakter
Hoewel spring reverb niet vaak mijn eerste keuze is voor een zang, kan het een opvallende sfeer toevoegen aan elk vocaal nummer dat je wilt laten opvallen. Spring- en plate-reverbs zijn in dit opzicht vergelijkbaar, hoewel plate-reverbs de neiging hebben om zijdezachter over te komen dan de meeste van hun veerkrachtige broers en zussen. Het sleutelwoord voor spring reverb op een vocale track is grit.
In feite werkt dit soort gebruik van spring reverb vaak goed als we echt willen leunen op een aantal gedurfde keuzes met een stem – zoals het toevoegen van verzadiging en anderszins gewaagde keuzes maken die leunen op karakter in plaats van ernaar te streven een stem ‘aardig’ te laten klinken. Je zou zelfs naar een gitaarversterker kunnen kijken voor die verzadiging – een fysieke of je favoriete sim. Die combinatie kan een rauwheid in een vocaal nummer creëren, waardoor het visceraal en opwindend aanvoelt, zelfs wanneer de tonen volledig in de box worden gekozen.
Favoriete Spring Reverb-plug-ins
Toegegeven, ik vertrouw het vaakst op mijn fysieke reverb-tank als ik op zoek ben naar spring reverb-tonen, maar er zijn een aantal geweldige software-emulaties die er zijn. Hier zijn een paar van mijn favorieten:
1. UAD AKG BX20
De BX20 is in staat tot weelderige, glanzende tonen die echt werken in instellingen waar u anders een plaatgalm zou gebruiken. Je kunt het op zang gooien zonder ze vuil te maken om dingen goed te laten klinken. De emulatie van UAD klinkt fantastisch, en het is de plug-in spring reverb waar ik het vaakst naar toe ga als ik een eersteklas versie van het klassieke spring reverb-geluid wil.
2. UAD Galaxy-echo
UAD’s Galaxy Echo is een emulatie van een tape-echo, hoewel een met spring reverb. Dit is meer een standaard “karakter” springgeluid van een apparaat (de Roland RE-201) dat Lee “Scratch” Perry beroemd gebruikte in zijn Black Ark-studio.
Als je niet op het UAD-platform zit en me haat omdat ik leiding geef aan twee van hun plug-ins, dan heb ik goed nieuws! Meer dan een paar bedrijven hebben hun eigen versies van Space Echo-plug-ins geprobeerd. Arturia’s Tape-201 en De ruimte van Audiothing zijn twee geweldige opties die het overwegen waard zijn.
3. Arturia-veer 636
De Spring 636 is een reproductie van een ander stuk dat beroemd is gebruikt door Perry, de Grampian 636. Net als bij Arturia’s synth-emulaties, is de Spring 636 een getrouwe emulatie van een iconisch geluid uit de kluizen, boordevol nieuwe functies en bedieningselementen.
andere notabelen
Als bovenstaande niet genoeg opties voor je zijn, Eventide’s Lente, u-hij is Twangström, en Softube’s Spring Reverb zijn allemaal goed aangeschreven plug-ins die de bank niet kapot maken. En als u echt krap bij kas zit, is de kans groot dat uw DAW een perfect werkbare veergalmoptie heeft die al op uw computer aanwezig is. Het is mij persoonlijk bekend dat ik de AIR spring reverb van Pro Tools een paar keer heb gebruikt en ben blij met de resultaten.
Gevolgtrekking
Spring reverb is misschien niet de meest realistische of de meest veelzijdige… ok, wie houd ik voor de gek? Het is zeker niet – in beide gevallen. Toch laat zijn aanhoudende kracht in de muziekproductie gedurende de afgelopen decennia zien dat het nog steeds iets toe te voegen heeft, hoe eenvoudig de technologie of hoe eigenzinnig het geluid ook is.
creditSource link