Je kent Imagine Dragons toch? Hoe zou je dat niet kunnen? Het bekroonde Amerikaanse viertal heeft de hitlijsten over de hele wereld aangevoerd, te beginnen met hun EP uit 2012 Aanhoudende stilte, met de dubbel-platina single Het is tijd. Een jaar later, hun diamantverkopende single radioactief dreef hen verder in de schijnwerpers, pakte een Grammy voor Best Rock Performance en verstevigde hun plaats als steunpilaar in alternatieve muziek. Eind 2021 bracht de band hun vijfde album uit, Mercurius – Akte 1, die debuteerde op nummer 9 in de Billboard 200 en in de top vijf van andere Billboard-hitlijsten. Voor dit album hielp muziekproductie-titan Rick Rubin een handje bij het schrijven van liedjes.
Stel je voor dat Dragons veel van hun werk zelf produceren en componeren, elk met een thuisopstelling waarmee ze kunnen gaan liggen en ideeën kunnen delen. Gitarist, synth-speler en pianist Wayne Sermon heeft zijn thuiskantoor omgevormd tot een studioruimte en beschikt over behoorlijk benijdenswaardige apparatuur, ondanks de bescheiden omvang van de studio. Wayne nodigt ons uit en vertelt ons hoe Rick Rubin het heeft beïnvloed Mercurius – Akte 1, waarom hij er spijt van heeft dat hij geen Yamaha CS-80 heeft gekocht, en waarom hij – ondanks dat hij een zelfverklaarde versnellingskop is – gelooft dat het minder om de uitrusting en meer om het nummer gaat.
Hé Wayne! Gefeliciteerd met het vijfde Imagine Dragons-album. Deze was een beetje anders, horen we. Had samenwerking op afstand invloed op de oprichting van Mercury – Act 1?
We waren sowieso van plan een pauze te nemen, maar dit duwde alles nog meer terug. We hoorden dat veel van onze muzikantenvrienden onderweg het gewoon halverwege een tour moesten inpakken. Het is duidelijk een behoorlijk wrede tijd geweest voor de hele industrie. Maar wat creativiteit betreft, we sturen toch altijd dingen op afstand, dus dat was eigenlijk oké en niet al te veel anders in de vroege schrijffasen. Rick Rubin was echter zeker een groot deel van het geluid.
Welk effect had Rick Rubin op dit album?
Rick is een bijzonder mens; warm, intelligent en een compleet gebrek aan ego. Er zijn maar weinig mensen die ik heb ontmoet zoals hij – misschien is Hans Zimmer de enige andere persoon die ik heb ontmoet die zijn energie kan evenaren. Hij heeft een onberispelijke smaak in songwriting. Hij kan je meteen vertellen of een nummer het nastreven waard is of niet; hij komt zo snel tot de kern van de dingen. En de man kan echt horen. ik bedoel, hij echt heeft een geweldig stel oren en kan dingen horen in nummers die ik niet opmerkte nadat ik er twee jaar op had gezeten. Het was leuk om zo’n figuur in de kamer te hebben. We hebben nog nooit zo’n aanwezigheid gehad. Hij voelde zich een ervaren gids en we hadden veel vertrouwen in zijn mening.
Imagine Dragons discografie heeft jou en je bandleden naar duizelingwekkende hoogten gebracht. Hoe verlicht je de druk om muziek te leveren die consistent is met eerdere releases?
We hebben nog geen manier gevonden om het te verlichten! Om je de waarheid te zeggen, het is ontzettend stressvol en het houdt ons elke keer wakker, zelfs na meer dan 10 jaar samen. Ons eerste album was makkelijker omdat we niet zeker wisten wie er naar zou luisteren. Tegenwoordig proberen we er gewoon niet aan te denken en laten we ons hoofd zakken. Onze fans hebben ons niet te veel aan één ding gebonden, dus we voelen op die manier een zekere mate van creatieve vrijheid.
Kun je iets over de studio vertellen?
De band heeft een grote ruimte in het centrum van Las Vegas, maar die werd maar voor een handvol sessies gebruikt, zoals op Vijand en Mijn leven. We deden de meeste van onze dingen in onze eigen studioruimtes en stuurden bestanden heen en weer. Mijn thuisstudio is waarschijnlijk de kleinste van de groep. Ik heb net de studeerkamer in mijn huis veranderd in een kleine ruimte voor mezelf, dus het voelt soms behoorlijk krap, maar het werkt.
Hoe gebruik je je atelier?
Het is hier zeker functie boven vorm. Ik zou geen designprijzen winnen – het is uit pure noodzaak geboren. Ik zou zeker meer kamerbehandeling kunnen gebruiken. Ik ging naar Goodwill en kreeg tonnen oude boeken om als een gigantische basval te fungeren.
Ik heb het geluk dat ik veel van het speelgoed heb waar ik als kind van droomde, vooral vintage gitaren, synths en echo’s zoals de Binson Echorec. Ik voer ze gewoon allemaal in deze handige Speck x.sum line mixer, en dan rechtstreeks in mijn Apollo.
Welke DAW gebruik je?
Ik gebruik Ableton Live voor vrijwel alles. Ik heb ze allemaal geprobeerd. Logic Pro is geweldig en Cubase is ook krachtig. Maar Ableton doet dingen die niets anders doet. Drum-, instrument- en effectracks zijn ongelooflijk krachtig, samplen is een fluitje van een cent en de audio- en MIDI-bewerking is zo snel en intuïtief. Tracks maken is snel en inspirerend.
Het is echter niet perfect. Zoveel mensen gebruiken het nu als hun enige DAW – niet alleen een live-tool – en ik zou willen dat ze de volledige sprong zouden maken. Het zou geweldig zijn om kleine dingen te hebben die elke andere DAW heeft, zoals het kunnen verbergen / deactiveren van tracks, het vergrendelen van audio aan tijdcode voor filmscores die ik aan het doen ben, een echt mixvenster hebben en ARA-ondersteuning. We hebben de laatste tijd wel track-coming gekregen, dus hey, ze gaan de goede kant op. Oké, raas erover!
Wat is je favoriete stuk gereedschap?
Ik ben dol op mijn vintage Neumann U67’s. Ze laten alles klinken als een plaat. ik was aan het kijken naar de Kom terug Beatles-documentaire en zag ze gewoon overal op die sessies gepleisterd. Het is zo’n geweldige allround microfoon. Ik was onlangs aan het filmen, en ik denk dat een oude Gibson ES-5, in mijn tweed vibrolux, en een U67 die een Tab 76 pre voedt de beste gitaarklank was die ik ooit heb gekregen. Ik voelde me extreem verwend door die signaalketen.
Welke synth of welk effect is het meest te horen op je nieuwe Mercury – Act 1? Hoe heb je het gebruikt?
Er zijn zoveel verschillende manieren waarop we dingen doen, en bijna nooit twee keer op dezelfde manier, en we werken met veel verschillende producenten. Wat goed klinkt, gebruiken we, ongeacht wat we ‘moeten’ doen. Ik probeerde bijvoorbeeld de solo op Botte messen dagenlang op mijn Kemper-profiler, omdat het er was en gemakkelijk. Ik kon het helemaal niet goed krijgen. Ik ging naar de bandstudio, zette een Fender Dual Professional en een Analogman Sunface aan, en ik was er meteen.
Dan. voor gitaren aan gesloopt, Ik probeerde AC30’s en waanzinnig dure signaalketens te gebruiken, en het gebeurde niet voor mij. Ik ging naar huis, aangesloten op Guitar Rig, en ik had het binnen enkele minuten. We zijn gewoon nergens kostbaar over. Als het goed klinkt, is het is Rechtsaf. Ik heb dat soms op de harde manier moeten leren.
Wat is jouw droomuitrusting?
Ik had een tijdje terug de kans om een CS-80 te kopen voor een geweldige prijs. En ik heb de trekker niet overgehaald, en ik heb er zoveel spijt van. Nu zijn ze verdubbeld in prijs. Het is gewoon het coolste, meest expressieve, meest onpraktisch ontworpen instrument dat ooit is bedacht. Ik heb het kleine broertje, de CS-60, die waarschijnlijk toch beter is dan ik verdien. Dus ik ben blij.
Als je op een onbewoond eiland zou blijven, welk item zou je dan meenemen om voor altijd muziek mee te maken?
Ik zou mijn cello nemen. Het was mijn eerste instrument als kind. Al die tijd op het eiland zou me tijd geven om het onder de knie te krijgen. Maar het eiland zou pijnbomen moeten hebben, zodat ik zelfgemaakte strikhars kon maken…
Wat is de grootste investering in je studio geweest? Was het het waard?
Zeker mijn speakers. Ik ben op een lange reis geweest om de juiste monitoren te vinden, en ik heb veel geprobeerd. Meestal klonken ze goed, maar ik had niet het gevoel dat ze me ertoe brachten de juiste keuzes te maken in productie en mixen. Alles wat ik deed klonk als een soort glans over alles, als een mooi masker of zoiets. Het is moeilijk uit te leggen.
Toen probeerde ik deze Amphion Two18’s, en ze werkten meteen voor mij. Ik vind ze niet overdreven fel, wat goed is als je er 12 uur per dag voor zit. En ze laten je echt weten wanneer iets goed is, vooral in het cruciale middenbereik – super eerlijk en onthullend. Ik hou van ze. En de toevoeging van de Basetwo25 LFE’s laat me gewoon weten wat er onder de 80Hz gebeurt. Het is een geweldig systeem. Ik geloof niet echt in betaalde aantekeningen of iets dergelijks, ze maken gewoon geweldige dingen.
Hoe is je relatie met de productie veranderd in het afgelopen decennium met Imagine Dragons?
Ik maak me minder zorgen over de uitrusting en meer over het nummer. En geloof me, ik ben zo’n grote versnellingspook als je ooit zult vinden. Ik probeer alleen te onthouden dat dit spul alleen maar bestaat zodat het een nummer kan helpen om ‘dingen’ helemaal te overstijgen. Dat element mag nooit iemand tegenhouden. De dingen die mensen op slechts een enkele laptop kunnen maken, zijn krankzinnig. Luister gewoon naar alles wat Tennyson maakt als proof of concept.
Wat is uw belangrijkste productieadvies?
Als songwriter moet je ze vroeg in het proces de ruimte geven. Slechts twee tot vier dingen die tegelijk gebeuren, zijn voor de meeste schrijvers een domper. Ze zijn gewoon op zoek naar iets om aan vast te houden, geen gepolijste, afgewerkte productie zonder ruimte. Ik moet wat dat betreft meer mijn eigen advies opvolgen.
Wat is het enige advies dat je iemand zou geven die begint met het bouwen van een studio?
Met de belangrijke stukken die u elke dag zult gebruiken: Koop het de eerste keer goed.
Wat staat jou en de band te wachten in 2022?
Veel toeren. Nieuw materiaal ook. U kunt de data bekijken op onze website. We beginnen aan het begin van het jaar met de repetities. Het wordt zo’n speciale show, we hebben er veel aandacht en liefde in gestoken. Het is meer dan alleen een band die liedjes speelt, we proberen het echt speciaal te maken – iets dat kan helpen de moeilijke tijden te helen die we de afgelopen jaren allemaal hebben doorgemaakt. We delen het graag met iedereen.
creditSource link